Kwa heri Rubya karibu Moshi - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Mireille Visser - WaarBenJij.nu Kwa heri Rubya karibu Moshi - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Mireille Visser - WaarBenJij.nu

Kwa heri Rubya karibu Moshi

Blijf op de hoogte en volg Mireille

20 Mei 2015 | Tanzania, Moshi

Het is 20 mei vandaag en alweer even geleden dat ik een verslag geplaatst heb dus bij deze weer een update van mijn avontuur.

Vorige week hebben we Rubya verlaten. Op verzoek van veel mensen hebben we nog een klein feestje gehouden in de lokale pub. Het is gebruikelijk dat er een feestje wordt gegeven door de studenten die een periode zijn geweest in het Rubya hospital. We hadden de mensen die we vanuit het ziekenhuis hebben leren kennen uitgenodigd. Het was een gezellig feestje met weer grappige eigenaardigheden.

Later die week zijn we met de bus zijn we richting Arusha gegaan. Dit keer een goede bus, we zaten droog en de bus heeft gelukkig geen break down gehad. Het verliep allemaal erg soepel. We dachten dat we rond 8 uur in de avond zouden aankomen in Arusha, dat was ons ook verteld. Helaas kwamen we pas rond half 11 aan in Arusha. Gelukkig stond onze taxichauffeur al op ons te wachten waar we al contact mee hadden gehad. Het was fijn dat we al een taxi hadden geregeld die ons naar Moshi zou brengen. Want na 15 uren in de bus te hebben gezeten heb je niet zoveel zin meer in allemaal regeldingen. Taxi stond klaar, we konden zo instappen en onze reis vervolgen, ideaal dus! We zijn door de taxi naar het KCMC hospital gebracht waar onze studiegenoten Nynke en Marije ons op stonden te wachten. Eenmaal aangekomen zijn we met ze vieren naar hun huis gegaan. We hebben even gewacht totdat het één uur in de nacht was want Nynke was jarig! Gezellig even gezeten en daarna fijn gaan slapen.

Vrijdag zijn we Moshi in geweest en hebben we bij een café lekker taart gegeten om Nynke haar verjaardag te vieren. Dit hadden we met nog 3 andere studiegenoten geregeld. We hebben hun leren kennen in Nederland van de bijeenkomsten vooraf de reis. Zaterdag zijn we met zijn zevenen op safari gegaan. Met ze allen in de jeep samen met een gids en een kok van de organisatie. We hebben zaterdag Lake Manyara bezocht. Het was super mooi! We hadden meteen de eerste dag al veel dieren gezien zoals olifanten, zebra’s, giraffen, nijlpaarden, buffels, apen en kan nog wel even doorgaan. In de avond hebben we in een tent geslapen op een camping. Het was een tent waar al een bed in stond, verder waren er douches en toiletgebouwen aanwezig, super dus! In de avond lekker gegeten en gezellig gezeten met ze allen. De volgende dag zijn we vroeg vertrokken richting het Serengeti national park. Om bij het Serengeti te komen ga je een stukje langs de rand van de crater, prachtig uitzicht! Het Serengeti park was weer een hele andere omgeving dan bij Lake Manyara. Bij het meer was het erg bebost en het Serengeti is een hele grote vlakte waar niet veel groen groeit. We reden door het Serengeti heen en we hebben erg veel dieren gezien! We hebben leeuwen, luipaarden, zebra’s, olifanten, giraffen, buffels, antilopes, gnoe’s, krokodillen, nijlpaarden etc. gezien. Het Serengeti lijkt een hele grote kale vlakte maar met de jeep ga je naar plekken waar dan een paar bomen staan of een klein beekje loopt of iets is waar de dieren op af komen. Zo zijn we de luipaarden in de bomen tegen gekomen en de leeuwen bij rotsen en in bomen. De gids weet natuurlijk wel bepaalde plekken waar vaak wel dieren zijn te spotten. We sliepen die avond in een huisje ergens in het Serengeti. De volgende ochtend zijn we voor zonsopgang weer gestart. De zonsopgang was super mooi en de dieren daarbij op de achtergrond was ook prachtig. In de ochtend zijn we nog door het Serengeti gereden om dieren te spotten. Toen we in het Serengeti waren is er ook een moment geweest dat een leeuw eerst in de boom zat maar er op een gegeven moment uit de boom ging en richting onze jeep liep. Nog niet op een meter afstand liep de leeuw om onze jeep heen en daarna weer weg, hoe vet is dat! Een wilde leeuw loopt langs de auto en jij zit stil in de auto en kijkt toe, heel gaaf. Zo hebben we dit ook een aantal keer meegemaakt met olifanten en giraffen. Die middag zijn we het Serengeti uitgereden en richting de Ngorongoro crater gegaan. We sliepen op een camping die avond. Eind van de middag zelf onze tent opgezet en in de avond lekker gegeten. Eind van de middag werd er ook een olifant dicht bij de camping gespot dus dat gaf wel even spanning. Hoe stoer is dat om een olifant zo dicht bij je slaapplek te hebben. Volgende ochtend zijn we de crater ingegaan. Het was super koud dus we zaten allemaal dik ingepakt in de jeep. Het dak gaat elke keer omhoog zodat je kan staan in de jeep of op de stoel kan staan om alles beter te kunnen zien. De crater was echt geweldig mooi, de kou was snel vergeten! De crater is ook weer een hele andere omgeving dat de andere twee parken waar we zijn geweest. Het is weer minder uitgestrekt dan het Serengeti dus er zijn veel meer kuddes dieren voor het oog zichtbaard omdat het allemaal dichter op elkaar zit. In het midden van de crater zit een groot meer. We hebben veel dieren gezien die we ook in het Serengeti hadden gezien. Alleen op de laatste dag moesten we de neushoorn nog zien en dan was de big five compleet. Op afstand hebben we de neushoorn gezien! Echt super vet! De neushoorns zijn zeldzaam in de crater en er leven ook niet veel. De neushoorns die er leven worden bewaakt, ze worden gevolgd door een chip werd ons verteld. Rond het middaguur zijn we terug naar de camping gegaan voor een lunch. Na de lunch zijn we terug naar Moshi gereden. Eind van de middag kwamen we aan en we waren erg moe! Alle belevenissen dat weekend hebben veel indrukken achter gelaten, het was een geweldig weekend! Het weekend was erg indrukwekkend en een geweldige ervaring!

Vandaag zijn Maaike en ik Moshi ingegaan. We verblijven tot en met vrijdag in het backpackers hotel. We hebben rustig aan gedaan en wat souvenirs ingeslagen. Ook zijn we naar memorial market geweest. Dit is een markt waar veel kleding en schoenen terecht komen wat vanuit Europa wordt opgestuurd. Leuk om te zien waar het eventueel terecht kan komen als je dingen weg doet wat naar Afrika gaat. Morgen gaan we naar Lake Chala. Dit is een meer wat op de grens ligt bij Kenia. Het is een meer in een krater, we gaan er kajakken. Ben benieuwd dat zal vast ook wel weer erg mooi zijn!

Vrijdag vliegen we naar Zanzibar en gaan we genieten van een welverdiende vakantie. We gaan in een klein vliegtuig, foto komt nog. Weer een heel avontuur maar super stoer! Op Zanzibar willen we naar het noorden en het oosten. Hier schijnen de mooiste stranden te zijn en de beste plekken om te snorkelen. Op Zanzibar zullen we vooral relaxen. Onze indrukken en avonturen even laten bezinken en van genieten natuurlijk. Het is nog maar iets meer dan twee weken en dan ga ik alweer terug naar Nederland. De tijd gaat nu erg hard dus ik geniet nog even het volle teugen.

Tot snel!

• 20 Mei 2015 - 20:41

Jetty:

hoop dat je nog een fijne vakantie hebt .en dan hopen we je over 2 weken of iets later weer in Bolsward te zien .tot later

• 20 Mei 2015 - 20:49

Jan En Carla:

Hi Mireille, zoals je schrijft Super Vet.. Geweldig dat je dit meemaakt... Geniet er van.. J & C

• 20 Mei 2015 - 21:08

Willem En Mirjam:

Prachtige ervaring, geniet ervan erg mooi !!!! grtjes Willem en Mirjam

• 20 Mei 2015 - 21:09

Christian:

Wat een super ervaring dit mir.
    Super dat je er zo van geniet!
    Geniet er nog maar even lekker van!

Liefs,
    je broetje

• 21 Mei 2015 - 11:30

Eljo:

Hey Mireille

Wat een mooie ervaring heb je opgedaan en het klinkt allemaal heel spannend ook. Weet niet of ik er een oog dicht zou doen haha. Geniet er nog lekker van en als je terug bent plannen we gauw de BBQ om bij te kletsen! Have fun!

Eljo

• 22 Mei 2015 - 14:27

Annemieke:

Hallo Mireille, Fijne vakantie voor jullie allen en alvast goede reis naar huis gewenst, groet Annemieke

• 22 Mei 2015 - 16:48

Oma:

Ik heb de fotos bekeken. Wat een belevenis om de dieren
    van zo dichtbij te zien. Wel een beetje spannend denk ik.
    Ga het Pinksterweekend naar Bolsward en kan ik nog wat
    meer fotos bekijken.
    Mireille geniet er van.
    Liefs, oma.

• 31 Mei 2015 - 12:18

Oma:

Hallo Mireille.
    Op mijn kalender staat Zaterdag naar Schiphol om Mireille op te halen.
    Eindelijk is het zo ver. Ik kan niet wachten.
    Tot zaterdag.
    Liefs.oma.